vrijdag 5 mei 2017

Verslag: Contactbijeenkomst met onze gemeentebesturen 19 04 17




Opbouwbijeenkomst rond duurzame / veilige mobiliteit - gemeentebesturen KBV / ProMobielKBV  op 19/04/17  - gemeentehuis BORNEM

Aanwezig Gemeentebesturen:
Liesje Pauwels (Bornem), Alex Goethals (Puurs), Bart De Schutter (Sint Amands), Luc Spiessens (Willebroek), Maaike Bradt (Willebroek), Greet De Boeck (Bornem – mobiliteitsambtenaar)

Verontschuldigd Gemeentebesturen:
Paul Nijs (mobilteitsambtenaar Puurs)

Aanwezig ProMobielKBV & werkgroepen:
Ludo de Prins, Michel Landuydt, Marc Segers, Reinhilde Goossens, Flor Van Haegenberg, Chris, Peter Stabel, Dirk Smet, Jan Cortebeeck, Walter Ivens, Yves Van Antwerpen.

Verontschuldigd ProMobielKBV & werkgroepen:
Chris Van Dijck , Cille Blondiau, Gerda Sallaets, Ludo Verheyden, Paul Ceunen,

Leiding vergadering : Liesje Pauwels (schepen Bornem) & Ludo De Prins (ProMobielKBV)


1.      Verwelkoming & inleiding door de schepen Mobiliteit van Bornem:

De schepen van de gemeente Bornem overloopt een paar van hun plannen en voornemens.
-          Er komt een verbreding en een verdieping van het mobiliteitsplan met uiteraard ook oog voor de verkeersveiligheid.
-          Er komt een participatietraject en een aantal dorpsdebatten (burgers betrekken).
-          Er wordt een mobiscan uitgevoerd o.a. voor bedrijven.
-          Er wordt een audit aangevraagd ivm het fietsroutenetwerk.


2.      Nieuws (algemeen) uit het platform ProMobiel KBV:

-          Yves Van Antwerpen wordt welkom geheten als provinciale mobiliteitsverantwoordelijke voor het Acv (helpen begeleiden van de werkgroepen ‘bereikbaarheid bedrijven’ & ‘Openbaar vervoer’).
-          Flor Van Haegenberg wordt Algemeen coördinator van PromobielKBV, Peter Stabel wordt assistent-coördinator.
-          Dirk Smet wordt bedankt voor de inzet als coördinator in de voorbije jaren; hij blijft wel actief binnen ProMobiel KBV als mede-verantwoordelijke Cel Openbaar Vervoer

3.      Aanbrengen items ProMobiel KBV – werkgroepen


A.    Nieuwe werkgroep rond VERKEERSVEILIGHEID geeft duiding bij hun werking  (door Marc Segers & Jan Cortebeeck)

-          Stuurgroep bestaat uit zestal leden, waaronder een groot aantal deskundigen (politie-ervaring, VSV, enz…. ; zij verkiezen een constructieve en intense samenwerking met de gemeentebesturen.
-          Eerste jaar werken rond werven / wegenwerken, situaties kort opvolgen in samenwerking met de gemeenten.
-          Er zal jaarlijks een bepaald thema worden uitgewerkt en er wordt gestreefd naar een contactwerking met de burgers (bv. Fietspad in Willebroek, voetpad in Puurs).

  1. Werkgroep ‘OPENBAAR VERVOER’ geeft een presentatie rond een synthese van de huidige problemen in de regio, met een aantal mogelijke suggesties / oplossingen in het kader van het concept BASISBEREIKBAARHEID:

-          Oprichting Koepel ‘supporters Openbaar Vervoer’ in 2015 (nationale middenveldorganisaties), met het oog op een constructieve participatie bij het project ‘Basisbereikbaarheid’
-          Werkgroep openbaar vervoer (ProMobiel: al jaren bezig met basisbereikbaarheid binnen dit kader in samenwerking met deze nationale organisaties (ongeveer 23, supporters openbaar vervoer).
-          Vanuit Vlaams parlement kregen we hierover positieve reacties voor onze visie en Constructiviteit
-          Binnen dit project herkennen we 3 proefregio's, waaronder ook onze vervoersregio Mechelen.
Bedoeling: Lokaal de problemen oplijsten, studiebureau New Drive verzamelt reacties, zo krijgen we een zicht op de knelpunten.
-          Tegelijk wordt het toekomstig openbaar vervoer geleid via een Vervoersregioraad, die advies zal geven op het Primair Net (Spoorwegen) & Kernet (De Lijn).
-          Binnen deze Vervoersregioraad hebben de gemeentebesturen veel meer impact en zullen zij de kans hebben om te wegen op het 3e echeleon (Aanvullend Net) & 4e echeleon (Vervoer op maat)

Ons platform stelt hierbij haar rapport (powerpoint) voor ter bespreking met de gemeentebesturen

-          Het rapport is gebaseerd op ons eerder rapport “geknelde knooppunten” (waaruit bleek dat we in de regio geen goed netwerk hebben) & onze brede burgerconsultatie op 8 maart ’17
in Breendonk.
-           We stellen verschillende mogelijke Quick-wins vast en sommige problemen blijken dus makkelijk op te lossen.
-          Andere problemen vragen een structurele oplossing inzake het optimaliseren van het net.
-          Algemene vaststelling is dat we een positieve evolutie kunnen vaststellen ivm weekendverbinding Antwerpen – Boom; belangrijk is…deze nog doortrekken tot Puurs (lijn 52).  Intussen wordt een ½-uurverbinding op weekdagen tussen Puurs & Antwerpen mogelijk vanaf december (expressnet Antwerpen).

Pijnpunten blijven na dit overleg met de gemeentebesturen (waarvoor een oplossing dient gezocht te worden):
-          NMBS gaat ½-uur-verbinding organiseren op de lijn 52 tussen Puurs & Antwerpen (December)
Verdere uitbouw station Puurs: half uurverbinding op lijn 52 in het weekend ook tot Puurs is eveneens noodzakelijk voor de ontsluiting van de ganse regio. Gemeentebestuur Puurs doet daar een inspanning.

-          NMBS streeft naar betere afstemming met W&Z voor de bediening van spoorwegbruggen (Willebroek & Boom), maar het probleem blijkt te blijven bestaan.
Toch blijkt W&Z hier positief tegenover te staan.
Vraag: waarom komt er dan geen schot in de zaak?

-          Stations Willebroek & Puurs (en Temse) dienen draaischijven te zijn (trein = ‘drager’); alle stations op de lijn 54 dienen voldoende ingericht te worden ten behoeve van de gebruiker: Fietsverhuurpunten, open wachtzaal, open toiletten, gedegen infopunt (trein / bus) gemeentelijk info – en toeristisch punt, broodje, krant & koffie?
Er wordt bij onze gemeenten over nagedacht, eventueel in een samenwerking met de beschutte werkplaats. Er zijn in dit verband reeds contacten geweest tussen gemeentebesturen Bornem / Willebroek & Flexpack. Tegen juni een goed voorstel uitwerken. Wel een probleem met te vroege en te late uren voor het personeel Flexpack.

Station Puurs: ook in dit station stelt zich 's namiddags een probleem, geen toiletten en open wachtruimte voor wachtende of overstappende reizigers

-          Optimalisering & uitbouw lijn 54 met een noodzakelijke ½-uurverbinding blijkt moeilijk te realiseren (cfr. schepen Puurs), die dat dezelfde voormiddag vernomen had op een infomeeting van NMBS
Reden: Technische & capaciteitsredenen

ProMobiel vindt dit vreemd, omdat deskundigen ons verzekeren dat het technisch perfect realiseerbaar is, door eveneens kruisingen toe te laten in Willebroek & Temse.
Het zou een gedegen alternatief kunnen zijn voor de tienduizenden wagens op de N16.
Als NMBS niet kan inzetten als ‘drager’ van het net in onze regio voor een waardig alternatief, dient de oplossing erin te bestaan dat De Lijn hierbij een rol gaat spelen.

-          Spoorlijn 52: Dendermonde – Puurs (Antwerpen)
ProMobiel heeft zopas overleg gehad met het stadsbestuur Dendermonde.
Hieruit blijkt dat Dendermonde dit wil koppelen aan een project van overslag aan de Briel.
Zij hebben in dit verband ook nog geen feedbeck gegeven aan onze gemeentebesturen Puurs & Sint Amands.

Gemeentebesturen & ProMobiel zijn het er over eens dat een mogelijke heropening van deze spoorlijn enkel kan voor personenvervoer, om de files op de N17 & de parkeerdruk in Puurs een stuk te verminderen.
Mocht er een spoorverbinding komen kan dit ook tot gevolg hebben dat bepaalde spoorovergangen gesloten worden (planmatig door Infrabel – verkeersveiligheid).

In dit verhaal dient er intussen zo snel als mogelijk een snelle busverbinding gerealiseerd te worden tussen Sint Amands & Puurs om bovenstaande redenen, waarbij de bus zoveel mogelijk het traject van de treinlijn 52 volgt (en dus met bediening van Oppuurs);
huidige buslijn voldoet niet inzake aansluitingen.

-          Het uitbreken van de spoorbocht in Willebroek, is een gemiste kans voor rechtstreeks treinverkeer naar Antwerpen.
ProMobiel hoopt dat men deze beslissing wil gaan herzien, zodat in het kader van de nieuwe tramlijn, zich meer opportuniteiten kunnen aandienen en regio Vaartland beter ontsloten wordt.

-          Koppeling sneltram Willebroek – Brussel aan spoorlijn 54 Mechelen – Sint-Niklaas:
Deze koppeling lijkt een must om de ganse regio te bedienen (ook voor pendelaars uit Klein-Brabant / Waasland).
De voorziene sneltram zou nu vertrekken vanuit een soort ‘niemandsland’ (Fort Van Breendonk), met de installatie van 2 parkeertorens (2 x 500 voertuigen).

ProMobiel vreest voor een boost aan bijkomend autoverkeer op alle verbindingsassen (N17, N16, A12) om deze tramterminus te kunnen bereiken.

Onze mobiliteitsschepen in Willebroek is zich van de situatie bewust en blijft pleiten voor een goede / gedegen oplossing.
Intussen denkt hij aan rechtstreeks pendelvervoer tussen station Willebroek & de tramterminus.

In dit voorstel bestaat echter volgens sommigen de vrees, dat mensen deze (voor hen nodeloze extra) overstap niet zullen maken en dan eerder hun treinrit zullen verder zetten via station Mechelen (gaat sneller).

Oorspronkelijk voorstel (Brabantnet) om de tram ook te laten doorrijden tot Puurs & Bornem lijkt dan een betere oplossing (Misschien kan dit ook met ‘snelle’ bussen?)

-          Busloos station Temse:
Onlangs nam De Lijn OVL de beslissing dat er GEEN bussen zullen aansluiten in de toekomst aan het station Temse.
Nochtans is dit station zeer belangrijk voor de trein-overstappers uit onze regio, voor de busverbindingen op het Wase busnet & snelbus Antwerpen.

ProMobiel vindt dit onvoorstelbaar.
Een ondermaatse treinverbinding van slechts 1 trein / uur (tussen deze toch wel belangrijke regio’s) & geen enkele busaansluiting aan de overkant van de Schelde voor verder transport.
Er wordt gepleit voor aanvullende en rechtstreeks busvervoer over de Schelde, om vooral de bedrijvenzones op beide oevers met elkaar te verbinden + de bereikbaarheid van scholen, klinieken en andere instellingen beter bereikbaar te maken tussen alle gemeenten langs de Scheldeoevers.



Opmerkingen / bijkomende suggesties / ideeën bij de presentatie v/h OV-rapport

-          Mogelijk traject bootvervoer Antwerpen – Bornem op de Schelde blijft opportuniteit.

-          Kernet De Lijn: betere verbinding ziekenhuizen Willebroek – Bornem (via Puurs).

-          Enquête Nieuwsblad: situatie in Klein Brabant is erg slecht, vooral de gemeenten Bornem & Sint Amands scoren zeer slecht inzake openbaar vervoer. ProMobiel wil hier tijdens de week van de mobiliteit aandacht aan besteden.

-          Tram A12: koppeling met de lijn 54 (via pendelbus?) is toch wel complex, verbinding doortrekken naar Puurs en Bornem (zoals eerst was voorzien) is eveneens heel complex, met situatie aan Brabantse poort

-          Combinatie trein / elektrische fiets – via fietsostrade  Willebroek – Bornem,  zou moeten opportuniteit bieden voor de bereikbaarheid van de bedrijven in de ganse regio?
-          Het is ook belangrijk om een eenheidstarief te voorzien voor alle vormen van openbaar vervoer (onze regio kent hierbij op dit moment veel problemen).

-          Aanvullend net: onze woonkernen / dorpen dienen met een soepel systeem kunnen verbonden te worden met het KERNNET & PRIMAIR NET
Ideale oplossing: lussenbusje van kernen naar stations / centrum, met een beperkt aantal stoppen per entiteit. Hoge frequentie in de spits voor de pendelaars. Beperkte frequentie in de daluren. Vraag is op dit moment…wie gaat dat net beheren?
-          Wat met de bereikbaarheid van de bedrijven? De ploegenwerking vergroot het probleem. Gratis mobiscan kan gevraagd worden aan de provincie Unizo, Voka en werkgevers dienen hierbij betrokken te worden en dit gebeurt op dit moment niet of te weinig.

-          Vervoer op maat:
o   Regulier vrijwilligerswerk = geen goede optie, wel buddy's ter ondersteuning.
o   De gemeente Puurs heeft 2 vrijwilligers in Ruisbroek die mikken op Autodelen – autodelen misschien verder stimuleren vanuit de gemeenten – gemeente Bornem is er alvast mee gestart
o    Voor gemeente Willebroek blijken taxi’s een opportuniteit.
o   Gemeente Bornem heeft op dit moment de ‘Over en ’t weer’ (klein busje ter beschikking voor oproepen via Sociaal Huis).
o   MMC (minder mobiele centrale) werkt met vrijwilligers en is gericht op speciaal doelpubliek. Lijkt niet opportuun om dit specifiek vervoer te zien als officieel openbaar vervoer.
o   Senioren (verenigingen) en de Schakel Puurs zijn vragende partij voor een vereenvoudiging van de ticketverkoop en voor het voorzien van vervoer bij groepsgebeuren.
o   Voor bijzondere evenementen in de gemeente is het wenselijk dat er bijzonder vervoer geregeld kan worden naar de deelgemeenten, zodat ouderen ’s avonds nog (veilig) thuis geraken. Dit kan ook van toepassing zijn voor vertoningen in de CC’s.
o   Bereikbaarheid van klinieken (Bornem & Willebroek) is essentieel voor de ganse regio.
o   Er wordt gevraagd om de inplanting van de toekomstige Huisartsenwachtpost te voorzien in de buurt van een reguliere busverbinding. Er is over de herinplanting nog geen definitieve beslissing gevallen. Volgens gemeentebestuur Willebroek zou deze in de buurt van de Schalk te Willebroek komen, de burgemeesters gaan hierover met elkaar nog in overleg.
o   ProMobiel KBV acht het noodzakelijk dat de tarieven voor het ‘vervoer op maat’ sociaal aanvaardbaar zijn, omdat we hier dikwijls te maken hebben met de zwaksten uit onze samenleving/

ProMobiel stelt haar hoop op de gemeentebesturen

ProMobiel KBV vraagt aan de gemeentebesturen dat zij in alle constructiviteit met dit materiaal willen omgaan en onze burgerbeweging ten volle zouden willen betrekken in dit proces.
De schepenen stellen dat zij aan de Vervoerregioraad gevraag hebben om ProMobiel KBV als stakeholder uit te nodigen voor de nodige uitwisseling.
Intussen bleek dat er op 26 april een stakeholdersvergadering gepland was; hierop werden de verkeersplatforms NIET uitgenodigd (terwijl dit in vervoersregio Aalst wel het geval was)
ProMobiel betreurt dit ten zeerste en vraagt aan de gemeentebesturen dat zij hiervoor een bijkomend initiatief nemen.


C) Werkgroep Fietsersbond: inrichten van fietsstraten?:
Gemeente Willebroek: geen fietsstraten, gaat bekijken waar dat mogelijk opportuun zou kunnen zijn, er is al wel een schoolstraat.
Gemeente Puurs: wel speelstraten, geen fietsstraten momenteel.
Gemeente Sint-Amands: fietsstraat van 70-tal meter in de omgeving van de school.
Gemeente Bornem: geen fietsstraat, wel een mogelijke herbestemming van de Boomstraat.

            D) Werkgroep trage wegen:
Willebroek: geen speciaal beleid ivm trage wegen.

E) Werkgroep bereikbaarheid bedrijven:
Er wordt aan een enquête gewerkt  via onze bedrijven, die zal opgestart worden in week van 18 mei. Dit via de vakbonden of de personeelsverantwoordelijken.
Na opvolging van deze resultaten wordt er gemikt op samenwerking met onze Fietsersbond & de gemeentebesturen.
Alle mogelijke pistes kunnen dan bekeken worden.
Opmerking vanuit de zaal: elke bus naar de haven wordt gesubsidieerd.



4.      VARIAPUNTEN

-N17: nog geen bouwvergunning voor de heraanleg (cfr. gemeente Sint Amands); betalend maken om sluipverkeer vrachtwagens aan banden te leggen

-Lage emissiezone Willebroek – Mechelen: lijnen liggen vast / vraagt heel wat degelijke voorbereiding, daarom pas tegen 2020. Uitzonderingen voor markt- en foorkramers en er is een vrij lange overgangsperiode voorzien.

- Er komt een vrachtwagenpoort  in Willebroek op basis van de nummerplaten.



5.      Volgende vergadering / opbouwbijeenkomst met de gemeentebesturen

Gastheer is dan gemeentebestuur Sint Amands / schepen Bart De Schutter
Datum: donderdag 12 oktober 2017 - gemeentehuis Sint-Amands te 20.00u.


Gemeentebestuur Bornem & specifiek schepen mobiliteit Liesje Pauwels worden van harte bedankt voor de gastvrijheid, bij deze opbouwbijeenkomst.

Verslag ProMobielKBV

Peter Stabel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten