Opbouwbijeenkomst rond duurzame /
veilige mobiliteit - gemeentebesturen KBV / ProMobielKBV
op 19/04/17 - gemeentehuis BORNEM
Aanwezig Gemeentebesturen:
Liesje Pauwels (Bornem), Alex Goethals (Puurs), Bart De
Schutter (Sint Amands), Luc Spiessens (Willebroek), Maaike Bradt (Willebroek),
Greet De Boeck (Bornem – mobiliteitsambtenaar)
Verontschuldigd Gemeentebesturen:
Paul Nijs (mobilteitsambtenaar Puurs)
Aanwezig ProMobielKBV & werkgroepen:
Ludo de Prins, Michel Landuydt, Marc Segers, Reinhilde
Goossens, Flor Van Haegenberg, Chris, Peter Stabel, Dirk Smet, Jan Cortebeeck,
Walter Ivens, Yves Van Antwerpen.
Verontschuldigd ProMobielKBV & werkgroepen:
Chris Van Dijck , Cille Blondiau, Gerda Sallaets, Ludo
Verheyden, Paul Ceunen,
Leiding vergadering :
Liesje Pauwels (schepen Bornem) &
Ludo De Prins (ProMobielKBV)
1. Verwelkoming & inleiding door de
schepen Mobiliteit van Bornem:
De schepen van de gemeente Bornem overloopt een paar van hun
plannen en voornemens.
-
Er
komt een verbreding en een verdieping van het mobiliteitsplan met uiteraard ook
oog voor de verkeersveiligheid.
-
Er
komt een participatietraject en een aantal dorpsdebatten (burgers betrekken).
-
Er
wordt een mobiscan uitgevoerd o.a. voor bedrijven.
-
Er
wordt een audit aangevraagd ivm het fietsroutenetwerk.
2.
Nieuws
(algemeen) uit het platform ProMobiel KBV:
-
Yves
Van Antwerpen wordt welkom geheten als provinciale mobiliteitsverantwoordelijke
voor het Acv (helpen begeleiden van de werkgroepen ‘bereikbaarheid bedrijven’
& ‘Openbaar vervoer’).
-
Flor
Van Haegenberg wordt Algemeen coördinator van PromobielKBV, Peter Stabel wordt assistent-coördinator.
-
Dirk Smet wordt bedankt voor de inzet als
coördinator in de voorbije jaren; hij blijft wel actief binnen ProMobiel KBV
als mede-verantwoordelijke Cel Openbaar Vervoer
3. Aanbrengen items ProMobiel KBV –
werkgroepen
A. Nieuwe werkgroep rond VERKEERSVEILIGHEID
geeft duiding bij hun werking (door
Marc Segers & Jan Cortebeeck)
-
Stuurgroep
bestaat uit zestal leden, waaronder een groot aantal deskundigen
(politie-ervaring, VSV, enz…. ; zij verkiezen een constructieve en intense
samenwerking met de gemeentebesturen.
-
Eerste
jaar werken rond werven / wegenwerken, situaties kort opvolgen in samenwerking
met de gemeenten.
-
Er
zal jaarlijks een bepaald thema worden uitgewerkt en er wordt gestreefd naar
een contactwerking met de burgers (bv. Fietspad in Willebroek, voetpad in
Puurs).
- Werkgroep ‘OPENBAAR VERVOER’ geeft een presentatie rond een
synthese van de huidige problemen in de regio, met een aantal mogelijke
suggesties / oplossingen in het kader van het concept BASISBEREIKBAARHEID:
-
Oprichting
Koepel ‘supporters Openbaar Vervoer’ in 2015 (nationale middenveldorganisaties),
met het oog op een constructieve participatie bij het project
‘Basisbereikbaarheid’
-
Werkgroep
openbaar vervoer (ProMobiel: al jaren bezig met basisbereikbaarheid binnen dit
kader in samenwerking met deze nationale organisaties (ongeveer 23, supporters
openbaar vervoer).
-
Vanuit
Vlaams parlement kregen we hierover positieve reacties voor onze visie en
Constructiviteit
-
Binnen
dit project herkennen we 3 proefregio's, waaronder ook onze vervoersregio Mechelen.
Bedoeling: Lokaal de problemen
oplijsten, studiebureau New Drive verzamelt reacties, zo krijgen we een zicht
op de knelpunten.
-
Tegelijk
wordt het toekomstig openbaar vervoer geleid via een Vervoersregioraad, die
advies zal geven op het Primair Net (Spoorwegen) & Kernet (De Lijn).
-
Binnen
deze Vervoersregioraad hebben de gemeentebesturen veel meer impact en zullen
zij de kans hebben om te wegen op het 3e echeleon (Aanvullend Net)
& 4e echeleon (Vervoer op maat)
Ons
platform stelt hierbij haar rapport (powerpoint) voor ter bespreking met de
gemeentebesturen
-
Het
rapport is gebaseerd op ons eerder rapport “geknelde knooppunten” (waaruit
bleek dat we in de regio geen goed netwerk hebben) & onze brede
burgerconsultatie op 8 maart ’17
in Breendonk.
-
We stellen verschillende mogelijke Quick-wins
vast en sommige problemen blijken dus makkelijk op te lossen.
-
Andere
problemen vragen een structurele oplossing inzake het optimaliseren van het
net.
-
Algemene
vaststelling is dat we een positieve evolutie kunnen vaststellen ivm weekendverbinding
Antwerpen – Boom; belangrijk is…deze nog doortrekken tot Puurs (lijn 52). Intussen wordt een ½-uurverbinding op
weekdagen tussen Puurs & Antwerpen mogelijk vanaf december (expressnet
Antwerpen).
Pijnpunten blijven na dit overleg met de
gemeentebesturen (waarvoor een oplossing dient gezocht te worden):
-
NMBS gaat ½-uur-verbinding organiseren op de
lijn 52 tussen Puurs & Antwerpen (December)
Verdere uitbouw station Puurs: half uurverbinding op lijn 52 in het
weekend ook tot Puurs is eveneens noodzakelijk voor de ontsluiting van
de ganse regio. Gemeentebestuur Puurs doet daar een inspanning.
-
NMBS
streeft naar betere afstemming met
W&Z voor de bediening van spoorwegbruggen (Willebroek & Boom),
maar het probleem blijkt te blijven bestaan.
Toch blijkt W&Z hier
positief tegenover te staan.
Vraag: waarom komt er dan geen
schot in de zaak?
-
Stations Willebroek & Puurs
(en Temse) dienen draaischijven te zijn (trein = ‘drager’); alle stations op de lijn 54 dienen
voldoende ingericht te worden ten behoeve van de gebruiker:
Fietsverhuurpunten, open wachtzaal, open toiletten, gedegen infopunt (trein /
bus) gemeentelijk info – en toeristisch punt, broodje, krant & koffie?
Er wordt bij onze gemeenten over
nagedacht, eventueel in een samenwerking met de beschutte werkplaats. Er zijn
in dit verband reeds contacten geweest tussen gemeentebesturen Bornem /
Willebroek & Flexpack. Tegen juni een goed voorstel uitwerken. Wel een
probleem met te vroege en te late uren voor het personeel Flexpack.
Station Puurs: ook in dit
station stelt zich 's namiddags een probleem, geen toiletten en open
wachtruimte voor wachtende of overstappende reizigers
-
Optimalisering & uitbouw
lijn 54 met een noodzakelijke ½-uurverbinding blijkt moeilijk te realiseren (cfr. schepen Puurs), die dat
dezelfde voormiddag vernomen had op een infomeeting van NMBS
Reden:
Technische & capaciteitsredenen
ProMobiel
vindt dit vreemd, omdat deskundigen ons verzekeren dat het technisch perfect
realiseerbaar is, door eveneens kruisingen toe te laten in Willebroek &
Temse.
Het zou
een gedegen alternatief kunnen zijn voor de tienduizenden wagens op de N16.
Als NMBS
niet kan inzetten als ‘drager’ van het net in onze regio voor een waardig
alternatief, dient de oplossing erin te bestaan dat De Lijn hierbij een rol
gaat spelen.
-
Spoorlijn
52: Dendermonde – Puurs (Antwerpen)
ProMobiel
heeft zopas overleg gehad met het stadsbestuur Dendermonde.
Hieruit
blijkt dat Dendermonde dit wil koppelen aan een project van overslag aan de
Briel.
Zij
hebben in dit verband ook nog geen feedbeck gegeven aan onze gemeentebesturen
Puurs & Sint Amands.
Gemeentebesturen
& ProMobiel zijn het er over eens dat een mogelijke heropening van deze
spoorlijn enkel kan voor personenvervoer, om de files op de N17 & de
parkeerdruk in Puurs een stuk te verminderen.
Mocht er
een spoorverbinding komen kan dit ook tot gevolg hebben dat bepaalde
spoorovergangen gesloten worden (planmatig door Infrabel – verkeersveiligheid).
In dit
verhaal dient er intussen zo snel als mogelijk een snelle busverbinding
gerealiseerd te worden tussen Sint Amands & Puurs om bovenstaande redenen,
waarbij de bus zoveel mogelijk het traject van de treinlijn 52 volgt (en dus
met bediening van Oppuurs);
huidige
buslijn voldoet niet inzake aansluitingen.
-
Het uitbreken
van de spoorbocht in Willebroek, is een gemiste kans voor rechtstreeks treinverkeer naar Antwerpen.
ProMobiel
hoopt dat men deze beslissing wil gaan herzien, zodat in het kader van de
nieuwe tramlijn, zich meer opportuniteiten kunnen aandienen en regio Vaartland
beter ontsloten wordt.
-
Koppeling
sneltram Willebroek – Brussel aan spoorlijn 54 Mechelen – Sint-Niklaas:
Deze
koppeling lijkt een must om de ganse regio te bedienen (ook voor pendelaars uit
Klein-Brabant / Waasland).
De
voorziene sneltram zou nu vertrekken vanuit een soort ‘niemandsland’ (Fort Van
Breendonk), met de installatie van 2 parkeertorens (2 x 500 voertuigen).
ProMobiel
vreest voor een boost aan bijkomend autoverkeer op alle verbindingsassen (N17,
N16, A12) om deze tramterminus te kunnen bereiken.
Onze
mobiliteitsschepen in Willebroek is zich van de situatie bewust en blijft
pleiten voor een goede / gedegen oplossing.
Intussen
denkt hij aan rechtstreeks pendelvervoer tussen station Willebroek & de
tramterminus.
In dit
voorstel bestaat echter volgens sommigen de vrees, dat mensen deze (voor hen
nodeloze extra) overstap niet zullen maken en dan eerder hun treinrit zullen
verder zetten via station Mechelen (gaat sneller).
Oorspronkelijk
voorstel (Brabantnet) om de tram ook te laten doorrijden tot Puurs & Bornem
lijkt dan een betere oplossing (Misschien kan dit ook met ‘snelle’ bussen?)
-
Busloos
station Temse:
Onlangs
nam De Lijn OVL de beslissing dat er GEEN bussen zullen aansluiten in de
toekomst aan het station Temse.
Nochtans
is dit station zeer belangrijk voor de trein-overstappers uit onze regio, voor
de busverbindingen op het Wase busnet & snelbus Antwerpen.
ProMobiel
vindt dit onvoorstelbaar.
Een
ondermaatse treinverbinding van slechts 1 trein / uur (tussen deze toch wel
belangrijke regio’s) & geen enkele busaansluiting aan de overkant van de
Schelde voor verder transport.
Er wordt
gepleit voor aanvullende en rechtstreeks busvervoer over de Schelde, om vooral
de bedrijvenzones op beide oevers met elkaar te verbinden + de bereikbaarheid
van scholen, klinieken en andere instellingen beter bereikbaar te maken tussen
alle gemeenten langs de Scheldeoevers.
Opmerkingen / bijkomende suggesties /
ideeën bij de presentatie v/h OV-rapport
-
Mogelijk
traject bootvervoer Antwerpen – Bornem op de Schelde blijft
opportuniteit.
-
Kernet
De Lijn: betere
verbinding ziekenhuizen Willebroek – Bornem (via Puurs).
-
Enquête
Nieuwsblad:
situatie in Klein Brabant is erg slecht, vooral de gemeenten Bornem &
Sint Amands scoren zeer slecht inzake openbaar vervoer. ProMobiel wil hier
tijdens de week van de mobiliteit aandacht aan besteden.
-
Tram
A12: koppeling met de lijn 54
(via pendelbus?) is toch wel complex, verbinding doortrekken naar Puurs en
Bornem (zoals eerst was voorzien) is eveneens heel complex, met situatie aan
Brabantse poort
-
Combinatie
trein / elektrische fiets
– via fietsostrade Willebroek – Bornem, zou moeten opportuniteit bieden voor de
bereikbaarheid van de bedrijven in de ganse regio?
-
Het
is ook belangrijk om een eenheidstarief te voorzien voor alle vormen van
openbaar vervoer (onze regio kent hierbij op dit moment veel problemen).
-
Aanvullend
net: onze woonkernen
/ dorpen dienen met een soepel systeem kunnen verbonden te worden met het
KERNNET & PRIMAIR NET
Ideale oplossing: lussenbusje
van kernen naar stations / centrum, met een beperkt aantal stoppen per entiteit.
Hoge frequentie in de spits voor de pendelaars. Beperkte frequentie in de
daluren. Vraag is op dit moment…wie gaat dat net beheren?
-
Wat
met de bereikbaarheid van de bedrijven? De ploegenwerking vergroot het probleem. Gratis mobiscan
kan gevraagd worden aan de provincie Unizo, Voka en werkgevers dienen hierbij betrokken
te worden en dit gebeurt op dit moment niet of te weinig.
-
Vervoer
op maat:
o
Regulier
vrijwilligerswerk = geen goede optie, wel buddy's ter ondersteuning.
o
De
gemeente Puurs heeft 2 vrijwilligers in Ruisbroek die mikken op Autodelen –
autodelen misschien verder stimuleren vanuit de gemeenten – gemeente Bornem is
er alvast mee gestart
o
Voor gemeente Willebroek blijken taxi’s een
opportuniteit.
o
Gemeente
Bornem heeft op dit moment de ‘Over en ’t weer’ (klein busje ter beschikking
voor oproepen via Sociaal Huis).
o
MMC
(minder mobiele centrale) werkt met vrijwilligers en is gericht op speciaal
doelpubliek. Lijkt niet opportuun om dit specifiek vervoer te zien als
officieel openbaar vervoer.
o
Senioren
(verenigingen) en de Schakel Puurs zijn vragende partij voor een
vereenvoudiging van de ticketverkoop en voor het voorzien van vervoer bij
groepsgebeuren.
o
Voor
bijzondere evenementen in de gemeente is het wenselijk dat er bijzonder vervoer
geregeld kan worden naar de deelgemeenten, zodat ouderen ’s avonds nog (veilig)
thuis geraken. Dit kan ook van toepassing zijn voor vertoningen in de CC’s.
o
Bereikbaarheid
van klinieken (Bornem & Willebroek) is essentieel voor de ganse regio.
o
Er
wordt gevraagd om de inplanting van de toekomstige Huisartsenwachtpost te
voorzien in de buurt van een reguliere busverbinding. Er is over de
herinplanting nog geen definitieve beslissing gevallen. Volgens gemeentebestuur
Willebroek zou deze in de buurt van de Schalk te Willebroek komen, de
burgemeesters gaan hierover met elkaar nog in overleg.
o
ProMobiel
KBV acht het noodzakelijk dat de tarieven voor het ‘vervoer op maat’ sociaal
aanvaardbaar zijn, omdat we hier dikwijls te maken hebben met de zwaksten uit
onze samenleving/
ProMobiel stelt haar hoop op de gemeentebesturen
ProMobiel KBV vraagt aan de
gemeentebesturen dat zij in alle constructiviteit met dit materiaal willen
omgaan en onze burgerbeweging ten volle zouden willen betrekken in dit proces.
De schepenen stellen dat zij aan
de Vervoerregioraad gevraag hebben om ProMobiel KBV als stakeholder uit te
nodigen voor de nodige uitwisseling.
Intussen bleek dat er op 26
april een stakeholdersvergadering gepland was; hierop werden de
verkeersplatforms NIET uitgenodigd (terwijl dit in vervoersregio Aalst wel het
geval was)
ProMobiel betreurt dit ten
zeerste en vraagt aan de gemeentebesturen dat zij hiervoor een bijkomend
initiatief nemen.
C) Werkgroep Fietsersbond:
inrichten van fietsstraten?:
Gemeente Willebroek: geen fietsstraten, gaat bekijken waar
dat mogelijk opportuun zou kunnen zijn, er is al wel een schoolstraat.
Gemeente Puurs: wel speelstraten, geen fietsstraten
momenteel.
Gemeente Sint-Amands: fietsstraat van 70-tal meter in de
omgeving van de school.
Gemeente Bornem: geen fietsstraat, wel een mogelijke
herbestemming van de Boomstraat.
D) Werkgroep trage wegen:
Willebroek: geen speciaal beleid ivm trage wegen.
E) Werkgroep
bereikbaarheid bedrijven:
Er wordt aan een enquête gewerkt via onze bedrijven, die zal opgestart worden
in week van 18 mei. Dit via de vakbonden of de personeelsverantwoordelijken.
Na opvolging van deze resultaten wordt er gemikt op
samenwerking met onze Fietsersbond & de gemeentebesturen.
Alle mogelijke pistes kunnen dan bekeken worden.
Opmerking vanuit de zaal: elke bus naar de haven wordt
gesubsidieerd.
4. VARIAPUNTEN
-N17: nog geen bouwvergunning voor de heraanleg (cfr.
gemeente Sint Amands); betalend maken om sluipverkeer vrachtwagens aan banden
te leggen
-Lage emissiezone Willebroek – Mechelen: lijnen liggen vast /
vraagt heel wat degelijke voorbereiding, daarom pas tegen 2020. Uitzonderingen
voor markt- en foorkramers en er is een vrij lange overgangsperiode voorzien.
- Er komt een vrachtwagenpoort in Willebroek op basis van de nummerplaten.
5.
Volgende vergadering /
opbouwbijeenkomst met de gemeentebesturen
Gastheer
is dan gemeentebestuur Sint Amands / schepen Bart De Schutter
Datum: donderdag 12 oktober 2017 - gemeentehuis
Sint-Amands te 20.00u.
Gemeentebestuur Bornem & specifiek schepen mobiliteit Liesje
Pauwels worden van harte bedankt voor de gastvrijheid, bij deze
opbouwbijeenkomst.
Verslag ProMobielKBV
Peter Stabel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten